Fedák Sári, teljes nevén: Fedák Sarolta Klára Mária (Beregszász, 1879. október 26. – Budapest, 1955. május 25.) magyar színművésznő; Molnár Ferenc író második felesége.
magyar színművésznő, énekesnő-primadonna
Az egyik legismertebb és legsikeresebb magyar színművésznő, énekesnő-primadonna volt. Rákosi Szidi színésziskolájának elvégzése után, 1900-ban a Magyar Színházban kezdte meg pályáját. Pályája során számos magyar és külföldi színházban fellépett. Többek között szerepelt a Népszínházban, a Vígszínházban, a Király Színházban is. Külföldi szereplései során eljutott Bécsbe, Berlinbe, Párizsba, Londonba és az Egyesült Államokba is. Humoros és jó előadó volt. A legnagyobb operett-primadonna volt, pedig nem volt jó hangja. Sikerei ellenére rendkívül kritikus volt magával szemben, de a másoktól eredő kritikát nem szerette. Tehetsége miatt neve fogalommá vált a magyar színjátszásban. Mivel 1944-ben a bécsi Donausender német nemzetiszocialista rádió munkatársaként a háború folytatása mellett állt ki, ezért a II. világháború után a Népbíróság, a Tanácsköztársaság után még „levörösözött" színésznőt, most „nácirajongónak" bélyegezte, és nyolc hónapi börtönbüntetésre ítélte. Büntetése letöltése után már nem térhetett vissza a színpadra. 1955. május 25-én hunyt el Budapesten.
1899-ben végezte el a Rákosi Szidi színiiskoláját. Még ebben az évben színpadra került a Magyar Színházban a Gésák című darabban, Molly szerepében. 1900-tól játszott többek között Pozsonyban, a Népszínházban, a Király Színházban, a Vígszínházban, 1932-ben a nyíregyházi színházban.
Az első világháború alatt előbb az Osztrák–Magyar Monarchia ellen buzdított, majd a Tanácsköztársaság ideje alatt a Vörös Hadseregbe való belépésre agitált. A Tanácsköztársaság leverése után Fedák Bécsbe menekült. Az itt élő emigránsok azonban feljelentették, a rendőrség azonnal elfogta, és rövid időre a bécsújhelyi börtönbe zárták.
Mivel támogatta a Tanácsköztársaságot, 1920-ban és 1921-ben csak Bécsben játszhatott. Fellépett Berlinben és Párizsban is, 1922-ben, 1925-ben, majd 1934-ben pedig – részben egyedül, részben pedig maga szervezte társulattal – bejárta az Amerikai Egyesült Államok magyarlakta városait. 1923-ban a Fővárosi Operettszínház primadonnája.
1922. október 11-én házasságot kötött Molnár Ferenccel, akinek második felesége volt, de 1926-ban elváltak.
Az 1940-es években az Új Magyar Színház vezető színésznője volt. 1944-ben a bécsi Donausender német náci rádió munkatársaként a háború folytatása mellett állt ki, ezért a II. világháború után a Népbíróság, a Tanácsköztársaság után még „levörösözött" színésznőt, most „nácirajongónak" bélyegezte, és népellenes bűntettben bűnösnek találta. A vád: „nyilvános szereplés alkalmával Szálasit dicsőítette". Az ítélet két év börtön és vagyonának elkobzása volt. Büntetését másodfokon nyolc hónapra mérsékelték, emellett három évre eltiltották foglalkozásának budapesti gyakorlásától és politikai jogait öt évre felfüggesztették. Vagyonát végül nem kobozták el.
Szigorúbb kritikát gyakorolt önmagával szemben, mint a hivatalos színikritikusok. Ennek ellenére idegenektől nem vette jó néven a negatív megjegyzéseket. A róla szóló dicséreteket viszont összegyűjtötte. Humorát, anekdotáit mindenki szerette és élvezettel hallgatta. Kiemelkedő előadó volt. Tisztában volt vele, hogy a neve fogalommá vált és mindenkit meg akart hódítani. A prózai színpadot kevésnek tartotta és mindenáron primadonna akart lenni. Néha főszerepet játszott zenés darabokban, de még akkor is elégedetlen volt önmagával, mikor a közönség ünnepelte. Ügyelt arra, hogy ő legyen középpontban és senki se takarja a színpadon. Annak ellenére volt a legnagyobb operett-primadonna, hogy szakmai szempontból nem volt jó hangja.
Hogyan beszélt róla Ady Endre és Németh László? Olvassa el a hu.wikipedia.org-n
Fedák Sári gramofon felvételei
"Molnár Ferencnek láthatóan nem tetszettem. Szinte ki nem állhatott. Utálatosnak, hencegőnek, elbizakodottnak tartott. Én csak annyit vettem észre nála, hogy nincsenek egészen rendben a körmei." - írta Fedák Sári a naplójában. Valami csak megmozdulhatott Molnárban, ugyanis nem sokkal később már egy egészen drámai találkozásról emlékezik meg naplójában a színésznő: "Egyik estén, amikor a második felvonás után kipirult arccal, lihegve, tizennyolc kihívás után berohantam az úgynevezett társalgón keresztül az öltözőbe, valaki a nevemet kiáltotta. (...) »Néztem a jelenetét. Maga nagyon tehetséges. De igazi nagy színésznő, olyan, amilyen kevés van a világon, csak akkor lesz magából, ha egy olyan magamfajta zsidó gyerek jól az életébe tapos.« Nagyon csinos volt. Fehér haj és fekete bársonyos szemek. Ezt jól megnéztem." Úgy tűnik, hatott az enyhén arrogáns fellépés, ugyanis néhány héttel később már egy pár voltak, és ezzel rengeteg témát adtak a társasági lapoknak az elkövetkező tizenkét évben. Molnár tartotta a szavát, alaposan a színésznő életébe taposott, ám Fedák sem maradt adósa ilyen téren.Teljes cikk : life.hu
Titkok Fedák Sári életéből
Kontra, rekontra, szubkontra, Fedák Sári! Még az ultiban is vitt
mindent! Fedáknak minden sikerült. Sztárgázsit kapott, címoldalon
szerepelt, mindenki csodálta. Váltogatta a színházakat, a direktorok
mégis megbocsátottak neki. Szükségük volt a korszak legnagyobb
primadonnájára. Zsazsának azonban nem volt érzéke a politikához: talán
ez az oka, hogy hírhedt nyilatkozataira emlékszik a publikum.
Fedák Sári mindent elért, amit akart. Először is azt, hogy színésznő lehessen. A beregszászi lány 18 évesen elérkezettnek látta az időt, hogy bejelentse tervét szüleinek. Hogy elérje, amit akar, cselhez folyamodott: azzal zsarolta a családot, hogy hozzámegy egy idős katonatiszthez, ha nem engednek neki.
Teljes cikk : .rtlklub.hu
Filmek Fedák Sárival
További videók a ingyenzenekereso.hu-n
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése